Ammin Zul: 03/01/2012 - 04/01/2012

Makanan Tradisional Orang Korea

 assalamualaikom
dan salam sejahtera


Hari ni ammin nak tunjukkan "Makanan Tradisional Orang Korea" kat korang.

Kimchee



.............................................................................................

Beebimbap

















...............................................................................................

Kimbap





.....................................................................................................

Samgyetang








.................................................................................................

Naeng Myeon






....................................................................................




LELAKI CINTA.

assalamualaikum
dan salam sejahtera 

Hari ni ammin nak kongsi kan pasal CINTA LELAKI,

Dalam persahabatan, segelintir pendapat mengatakan bergaul dengan lelaki sebenarnya lebih mudah berbanding bersahabat dengan golongan Hawa. Mungkin kerana lelaki itu sifatnya mudah bertolak ansur, lebih telus dalam persahabatan atau lebih berterus-terang dan tidak menyimpan perasaan terhadap sesuatu perkara.

Namun dalam soal cinta dan perhubungan serius yang menyangkut soal hati, bagaimana? Seperti kata ahli sosial, jika anda pandai menelusuri hati lelaki, sebenarnya jalan menuju kebahagiaan lebih mudah.

Jika anda ingin mencari cinta sejati, anda sendiri harus mengenali hati dan keperibadian mereka supaya hubungan itu lebih mudah.

Berikut diperturunkan 14 perkara yang bersangkutan dengan golongan Adam supaya anda lebih peka mengenai beberapa perkara mengenali mereka.
Jika ia sesuai dijadikan panduan, terimalah ia dengan hati terbuka. Jika sebaliknya, anggaplah ia sebagai pengisi bahan bacaan anda di masa terluang.

1. Jika anda bertanya lelaki: “Adakah anda cintakan saya?” selepas setahun perhubungan, mereka akan menjawab “Ya, saya cintakan awak”.

Tetapi hakikatnya, mereka masih ada beberapa jawapan lain untuk soalan itu seperti A. “Ya, rasa-rasanyalah” B. “Mestikah saya berkata begitu supaya anda rasa senang hati?” C. “Bergantunglah apa maksud cinta pada pandangan awak” D. “Penting sangatkah?” dan E. “Siapa, saya?”

2. Anda tidak perlu meminta pendapat jujur mengenai diri anda dan anda tidak payah minta dia memberi pujian anda kekasihnya atau gadis paling menarik di dunia ini. Ini kerana apabila terlihat perempuan cantik di hadapannya, dia mungkin merenung hingga terbeliak biji mata.

3. Ada sesetengah lelaki tidak suka aturan hidupnya dirancang kerana baginya, biarlah takdir yang menentukan. Keadaan jadi lebih teruk jika pasangan cuba merancang segala tindakannya. Jika lelaki pilihan anda tidak gemar kehidupannya ditentukan, kaji dulu tabiatnya sebelum anda mengutarakan sebarang cadangan.

4. Lelaki tidak suka dipaksa atau diubah.

5. Lelaki yang gemar merokok pasti mendapatkan habuannya sebatang dua setiap kali selepas makan.

6. Setiap kali anda marah atau naik angin dengan si dia, dalam fikirannya lebih cenderung memikirkan: “Oh, dia ini pasti datang bulan.” sedangkan lelaki tidak sedar dirinya dimarahi kerana perangai atau tingkah lakunya sendiri yang menyakitkan hati.

7. Lelaki tidak berapa suka membincangkan isu pertengkaran dengan pasangannya. Jika dia mahu duduk berbincang, ia hanya sebentar dan dengan segera mahu menutup perbincangan. Beberapa hari berikutnya, dia akan buat-buat lupa.

8. Ada tiga perkara yang boleh membuat lelaki tertekan iaitu duit, kuasa dan seks.

9. Jangan buat lawak bodoh mengenai lelaki di hadapan kawan atau keluarganya. Ada lelaki cepat tersinggung dan menganggap ia satu penghinaan besar malah mungkin satu percubaan mensabotaj nama baiknya.

10. Lelaki cuma suka lafazkan ‘I love you’ pada peringkat awal perhubungan. Apabila perhubungan sudah menjadi semakin intim lelaki lupa untuk mengucapkannya semula sehingga wanita yang terpaksa memberi 10,000 jenis isyarat supaya dia tidak lupa dia masih dan perlu mencintai si wanita.

11. Lelaki suka jika pasangannya bergaya cantik, popular dan menarik perhatian waktu berjalan bersama. Tetapi jika ada lelaki lain yang tertarik dengan teman wanitanya, dia akan menyalahkan wanita dulu kerana katanya “Awak yang kuat melayan”.

12. Jangan kritik muzik, kereta, pasukan bola, motosikal, topi keledar atau apa saja yang menjadi kegemaran mereka.

13. Jangan kritik cara mereka berpakaian, menyapu gel rambut atau menyikat rambut.

14. Lelaki tidak suka diberikan tekanan pada fasa awal perhubungan. Jika dia melarikan diri apabila terserempak dengan keluarga atau sahabat handai anda, maafkanlah dia kerana dia sebenarnya masih belum yakin sepenuhnya




Saya Nak Dooble Korea

warna :  kuning
nama: ammin

nak join klik sini

Technip dapat projek RAPID PETRONAS

TECHNIP memperoleh kontrak kejuruteraan bagi cadangan projek Pembangunan Bersepadu Petrokimia dan Penapisan (RAPID) di Johor daripada PETRONAS. 

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Paris semalam, gergasi kejuruteraan minyak dan gas dari Perancis itu berkata, kontrak itu akan membabitkan aspek kerja merekabentuk kejuruteraan bahagian depan projek RAPID.

Pengerusi dan Ketua Eksekutif Technip, Thierry Pilenko, berkata pemerolehan kontrak itu mengukuhkan lagi kehadiran kumpulan dalam sektor penapisan dan sektor petrokimia di Asia Pasifik.
“Dengan menggabungkan kepakaran dan pasukan pusat operasi kami di Kuala Lumpur (Malaysia), Paris dan Lyon (Perancis), kumpulan mampu menyediakan penyelesaian teknologi skim pelaksanaan yang paling baik kepada PETRONAS,” katanya. 

Syarikat asing itu bagaimanapun tidak menyatakan nilai projek yang diperolehnya itu. 

Projek RAPID PETRONAS membabitkan pembinaan kilang penapis minyak mentah, pemisah nafta yang akan menghasilkan kira-kira tiga juta tan etilena, propilena, C4 dan C5 olefin setahun dan sebuah kompleks polimer dan petrokimia yang boleh mengeluarkan pelbagai bahan kimia berkaitan. 

Menerusi projek berkenaan, ia disasarkan bagi menghasilkan kapasiti pengeluaran sehingga 300,000 tong sehari penapisan minyak mentah untuk penghasilan produk petroleum. 
Projek itu juga dibangunkan khusus bagi memenuhi peningkatan keperluan bahan kimia global, selain pada masa sama turut berkeupayaan memenuhi permintaan peningkatan produk petrokimia petroleum dan komoditi di rantau Asia Pasifik menjelang 2016. 

Pilenko berkata, kumpulan menjangkakan kontrak itu dijadualkan siap sepenuhnya pada separuh kedua tahun depan.



Kerajaan tiada maklumat janji niaga AirAsia, MAS batal

KEMENTERIAN Pengangkutan belum menerima sebarang maklumat mengenai kemungkinan pembatalan janji niaga yang membabitkan pertukaran saham antara Penerbangan Malaysia (MAS) dan AirAsia Bhd.

Menterinya, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata buat masa ini pihaknya tidak boleh membuat komen mengenai perkara itu kerana belum menerima apa-apa maklumat mengenainya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan perkara itu perlu diputuskan syarikat penerbangan terbabit bersama dengan Khazanah Nasional Bhd (Khazanah).
“Buat masa ini, saya belum menerima sebarang maklumat mengenai laporan itu,” katanya selepas majlis perasmian pembukaan Simposium Kargo Dunia Keenam yang dianjurkan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di Kuala Lumpur, semalam.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya pula enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

Baru-baru ini timbul spekulasi urus niaga pertukaran saham antara kedua-dua syarikat penerbangan itu akan dibatalkan.

Pada Ogos 2011, Tune Air Sdn Bhd iaitu pemegang saham terbesar AirAsia bersetuju memiliki 20.5 peratus ekuiti dalam MAS selepas memeterai perjanjian di bawah Rangka Kerja Kerjasama Komprehensif (CCF) dengan Khazanah, iaitu pemegang saham terbesar MAS. 
Sebagai tukaran, Khazanah yang masih menjadi pemegang saham terbesar MAS kini menguasai 10 peratus kepentingan dalam AirAsia.

Mengenai tindakan pemberhentian beberapa laluan oleh syarikat penerbangan tempatan, Cho Ha berkata, sebagai pembuat dasar industri penerbangan, pihaknya mengambil berat terhadap operasi laluan syarikat penerbangan.

Beliau berkata, operasi laluan syarikat penerbangan tidak terhad, bagaimanapun mereka perlu memaklumkan kepada kementerian setiap kali mereka mengambil keputusan untuk membatal atau menambah mana-mana laluan.

“Pemberhentian yang dilaksanakan syarikat penerbangan tempatan baru-baru ini dibuat berdasarkan keputusan perniagaan masing-masing.

“Sebarang pertambahan dan pembatalan operasi laluan adalah keputusan perniagaan sesebuah syarikat penerbangan. Bagaimanapun, setiap kali mereka menamatkan atau menambah laluan, mereka perlu memaklumkan kepada kami,” katanya. 

Terdahulu, Cho Ha menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi Program Fret Terjamin antara IATA dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Malaysia. 

Dalam ucapannya, beliau berkata, MASkargo, DCA, Malaysia Airports Holdings Bhd dan IATA bekerjasama rapat dengan peserta industri untuk memperkenalkan program berkenaan dan Malaysia adalah negara perintis bagi program fret terjamin. 

“Hasil kerjasama rapat ini akan memberi faedah kepada banyak peserta industri kerana ia mengurangkan kesulitan dan kos keselamatan kargo udara, serta memastikan rantaian bekalan pemegang kepentingan beroperasi dalam hala tuju yang sama,” katanya. 

Cho Ha menegaskan bahawa Malaysia komited bekerjasama dengan industri bukan saja dalam mengurangkan pelbagai kos tetapi juga menambah baik kecekapan dan kelancaran pergerakan penumpang serta fret di semua lapangan terbang.




berita ddisunting dari BERITA HARIAN

1 maut, 20 cedera hotel di Bangkok terbakar

2012/03/09

BANGKOK: Sekurang-kurangnya seorang pelancong terbunuh dan kira-kira 20 yang lain cedera apabila sebuah hotel di bandaraya Bangkok terbakar, kata pegawai tempatan hari ini. 

Kebakaran itu dipercayai bermula di dalam bilik mesyuarat di tingkat lima Hotel Grand Park Avenue di Jalan Sukhumvit, lewat petang semalam sebelum merebak ke bilik tetamu.


"Seorang pelancong asing wanita meninggal dunia akibat terperangkap dalam kebakaran," kata Pengarah Hospital Kluay Nam Thai, Suvinai Busrakamwongs sambil menambah identiti mangsa tidak diketahui kerana tidak mempunyai kad pengenalan.
"Seorang lagi pelancong lelaki berada dalam unit rawatan rapi," kata Suvinai.

berita disunting dari BERITA HARIAN

JOM LIKE RAMAI-RAMAI

http://www.facebook.com/amminzul1

Kampung pengasas KFC musnah


103 puting beliung landa Amerika, dua kanak-kanak antara mangsa ditemui

CRITTENDEN: Sebanyak 103 puting beliung melanda seluruh Amerika Syarikat sejak seminggu lalu, yang turut menyebabkan kerosakan di Henryville, kampung halaman David Kolonel Sanders, pengasas Kentucky Fried Chicken (KFC) di Indiana.
Laporan terbaru memberi sedikit berita ceria apabila seorang kanak-kanak perempuan dan lelaki ditemui selamat di Salem, Kentucky, tetapi mereka kini menjadi yatim piatu selepas semua ahli keluarga terbunuh akibat puting beliung itu.
Pada Jumaat lalu, 51 puting beliung dilaporkan bergerak di tujuh negeri Amerika menjadikan bilangannya sebanyak 103 sejak lebih seminggu lalu, meskipun angka itu tidak dapat disahkan.

Kawasan paling teruk ‘diserang’ puting beliung di tengah bandar Henryville ialah sebuah kediaman yang menjadi asrama pelajar sekolah rendah, menengah dan tinggi.

Semua pelajar dipindahkan sebelum puting beliung melanda. 

Tetapi, kira-kira 40 pegawai sekolah dan pelajar terpaksa berlindung dalam pejabat sekolah rendah itu, kerana puting beliung terlalu hampir dengan tempat itu dan seterusnya menyebabkan bumbung sekolah tercabut. 
Sementara itu, budak perempuan berusia dua tahun ditemui di sebuah padang di Salem, beberapa kilometer dari rumahnya dan kini berada dalam keadaan tenat.

Dia yatim piatu selepas ibu bapanya, seorang adik berusia dua bulan dan abang, 3, terbunuh dibawa angin, kata jurucakap Hospital Kanak-Kanak Kosair di Louisville, Cis Gruebbel. 

Turut parah ialah seorang lagi kanak-kanak lelaki berusia 9 tahun yang ditemui di Henryville, timur Salem.

Jurucakap Jabatan Syerif County Clark, Chuck Adams, berkata budak itu mulanya hilang selepas beberapa puting beliung berkelajuan 281 kilometer sejam melanda kampung halaman Sanders.

Puting beliung minggu lalu mencetuskan kebimbangan penduduk bahawa bencana alam akan lebih teruk pada tahun ini, selepas 550 maut kerana puting beliung di Amerika tahun lalu. – Agensi






berita disunting dari BERITA HARIAN

Pekerja Islam perlu tutup aurat di Gorontalo





JAKARTA: Gabenor Gorontalo, Rusli Habibie, melaksanakan secara rasmi dasar memakai tudung kepada semua pekerja wanita beragama Islam yang bertugas di pejabat pentadbiran wilayah berkenaan mulai Khamis lalu. 

Peraturan baru itu mewajibkan mereka menutup aurat menurut Syariah selain menunjukkan peri laku mengikut ajaran Islam sepanjang waktu kerja.
Berpuluh-puluh kakitangan wanita dilihat sudah pun memakai tudung di pejabat pentadbiran Gorontalo berikutan pelaksanaan dasar itu.
“Bukan hanya tudung tetapi semua pekerja Islam perlu meninggalkan kerja sebaik mendengar azan. Semua orang, kecuali pekerja wanita yang uzur, perlu ke masjid untuk bersolat,” Rusli dipetik sebagai berkata oleh agensi berita di sini. 

Dasar itu adalah yang kedua dilaksanakan Rusli sejak memenangi pilihan raya tempatan Gorontalo Disember tahun lalu, yang disokong oleh Parti Golkar. 

Baru-baru ini Rusli melaksanakan dasar yang mewajibkan gaji kakitangan lelaki dipindahkan ke akaun bank isteri masing-masing, yang dikatakan penting untuk mempromosikan sikap keterbukaan antara pegawai dan isteri mereka serta mengelakkan rasuah di kalangan kakitangan awam. 

Gorontalo terletak di utara Sulawesi. Ia membentuk pentadbiran sendiri mulai Disember 200 selepas berpecah dengan wilayah Sumatera Utara. – Agensi





berita disunting dari BERITA HARIAN.

Upload stories

HI, maaf lh sebab dah lama tak masukkan cerita2.. Sebab ammin banyak kerja, sekolah, berniaga, pada minggu ni pulak sekolah ammin smk ade putra http://sekolah.mmu.edu.my/smkadeputra/ nak jadi tuan rumah bagi sukan seluruh melaka untuk tahun ni.. so banyak lah kerja nak buat, maybe nanti ammin masukan tentang itu.ye.